Robert Davis 31.08.1944 Petrilaca
In data 31 august 1944, trei grupuri de vanatoare si bombardament formate din 44 de avioane tip P51 Mustang, North American apartinand USAAF 52nd FG, 5th , 4th si 2nd , au decolat de pe aerodromul american din Madna Italia.
.Printre acestia si pilotii Lt. Robert Davis cu marca avion QP-V,Lt. Frank Tomlinson (QP-M) si Lt Paul Fraser (QP-X).
Obiectivul era atacarea aerodromului din Mociar din Reghin si Lueriu (la 10 km de Reghin), unde aliatii stiau faptul ca se afla un important numar de avioane germane Luftwaffe inclusiv vestita unitate Schlachtgeschwader 2 (SG 2) „Immelmann” cu cel mai decorat pilot din cel de Al Doilea Razboi Mondial, colonelul Hans Ulrich Rudel.
Cateva ore mai tarziu, dupa ce au traversat Marea Adriatica si Iugoslavia cele 44 de avioane americane se aflau deasupra orasului Targu Mures, Inaintand in zbor la mica inaltime, pe directia Gornesti, unde au desprins rezervoarele suplimentare de combustibil si isi schimba directia catre aerodromul Mociar, unde iau prin surprindere si distrug peste 70 de avioane germane la sol.
Avioanele americane de tip Mustang P-51 B si si D isi continua atacul pe aerodromul Lueriu unde se intalnesc cu cele 6 avioane germane decolate de pe aerodromul Budacu aflat la 9 km de Bistrita din Excadrila II german din Grupul 52 de Vanatoare, sub comanda cpt. Helmut Lipfert alaturi de Otto Fönnekold si Heinz Krah, Günter Ständer, Fritz Zaubitzer si Hans Otto Junge.
In urma luptelor aeriene , americanii pierd patru avioane si un singur pilot este ucis.
Lt Paul Fraser este doborat probabil de catre Otto Fönnekold si aterizeaza fortat la Peris.
La randul lui, Fönnekold este doborat la aterizare de John Cobbey pe aerodromul Budacu ( Povestea aerodromului Ssas-Budak 1944).
Lt. Frank Tomlinson este doborat de catre Helmut Lipfert, insa reuseste sa sesalveze cu parasuta, avionul prabusinduse in zona Lunca Bradului spre Deda.
Inca o victima care a supravietuit atacului este Lt. Roy Carlson, care se prabuseste din cauze tehnice inainte de aterizarea pe aerodromul Madna din Italia.
Lt. Frank Tomlinson si Lt Paul Fraser sunt luati prizonieri de catre germani si eliberati dupa razboi.
Confuzia in rapoartele germane socate de acest atac neasteptat, care sunt interpretabile. Posibil ca Lt.Robert L. Davis, posibil sa fi fost doborat de Heinz Krah, Otto Fönnekold sau Helmut Lipfert victoria nu a fost omologata.
Lt. Davis moare in momentul impactului din padurea Petrilaca , conform martorilor ete aruncat din avion de forta exploziei.
Un martor din satul Petrilaca sustine ca a gasit pilotul ars agatat intr-un copac infasurat in corzile parasutei, aproape de resturile avionului.
Moartea locotenentului american a fost consemnata in registrul starii civile a comunei Petrilaca.
Robert Davies a fost ingropat de catre sateni la 10 metri de resturile avionului. In 1946, Davis a fost mutat in cimitirul anglo-american
de la Sinaia, iar in 1997, ramasitele au fost mutatein cimitirul militar american din Neupre din Belgia .
Aviatia germana venita de pe Budacu pierde 4 avioane:
Heinz Krah aterizeaza fortat la Frunzeni si moare doua zile mai tarziu in spitalul din Reghin.
Intre localitatile Monor si Gledin am gasit urmele unei aterizarti fortate , bucati de dur-aluminiu ce presupune o aterizare fortata a lui Günter Ständer care scapa fara a fi ranit.
Fritz Zaubitzer si Hans Otto Junge au fost doborati in localitatile Monor si Teaca.
La Monor exista indicii a unei prabusiri chiar in apropierea localitii, si martori care povestesc ca pilotul ar fi inmormantat in cimitirul sasesc. Inca nu am facut cercetari pentru a afla identitatea pilotului ( posibil sa fie si un avion german de la Excadrila JG77 prabusit in 3 septembrie 1944).
Otto Fönnekold este ucis la aterizare pe aerodromul Budacu de o singura rafala de mitraliera 13 mm. Pilotul american Jhon Cobbey l-a urmarit pana la aterizare reusind o “lovitura norocoasa” . Moare si el 3 zile mai tarziu doborat de un Me109 bf deasupra Iugoslaviei.
Locul prabusirii lui Robert Davis de la Petrilaca se intinde pe o raza de 200-300 metrii
Cercetarile in teren le-am facut cu colgegii de detectie din Reghin, Multumiri Luca, Ionut si Gilut.
Conform aviationarchaeology.com pe resturile recuperate de noi apare seria de producator ANA ( North American Aviation).
Avionului Mustang P-51 este model B conform serilor de pe resturile gasite care incep cu: 102 si 104.
http://www.aviationarchaeology.com/src/partmanu.htm
P-51 B North American 102,104-
Serii fragmente de avion
Un fragment din carlinga ne confirma modelul avionului Mustang P-51.
Ceas de buzunar Remontoir Patent , argint cu seria 57519 , pe interiorul carcasei an 1923
Un indicator de bord pentru presiune ,un vas de expansiune al sistemului hidraulic: „US gauge co” „Air Pressure” „Hydraulic Accumulator””Pers SQ-IN” marcat 0 pana la 20 verso
: ? D 24 S-T si eg. ALOA tm
serial: 10261379 stanta: ANA ??
serial: 102 – 53062 SSEM stamp: ANA 143
serial: ?372
serial: 104-312?? – ?
serial: 016?15
stamp: ANA D87
marked with: 40
stamp 1: FMC stamp 2: Ana 156
bullet 12.7 × 99 mm (50mm US)
serial: 106-48342-2 doua stante: ANA ??
serial: 10° – 48342 SSEM stamp ANA??
serial: 21011-17
serial: 102 31 11-20
ALUM BUND PAT. PEND. ADEL5 PAT. N° 2215283
serial: 104-31221-6
stamp: ANA 95
stamp 1: AN D64 stamp2: E? 31
stamp: 22/5 22 47
stamp: ANA E91
serial1: AN D64 serial2: E? 31
mark: 22/5 22 47
DUNN 5 ?
AER 0
Metaaldetectie Siebenburgen
metaaldetectie Transylvania