Mustang P51 – Lt. Robert Davis 1944 – resturi de avion si povestea lor
Pe data de 31 august 1944, trei escadrile de vanatoare si bombardament 5th , 4th si 2nd formate din 44 de avioane tip P-51 Mustang, North American apartinand 52nd Fighter Group al USAAF, , s-au ridicat de pe aeroportul din Madna-Italia . Printre acestia si pilotii Lt. Robert Davis – numar avion QP-V, Lt. Frank Tomlinson si Lt Paul Fraser .
Obiectivul era aerodromul din Mociar (Reghin) si Lueriu la 10 km de Reghin unde aliatii stiau faptul ca se afla comasat un important numar de avioane germane Luftwaffe inclusiv vestita unitate Schlachtgeschwader 2 (SG 2) „Immelmann” cu cel mai decorat pilot din cel de-al Doilea Razboi Mondia, colonelul Hans-Ulrich Rudel. Cateva ore mai tarziu, dupa ce au traversat Marea Adriatica si Yugoslavia cele 44 de avioane americane se aflau deasupra orasului Targu-Mures, inaintand in zbor la mica inaltime, pe directia Gornesti-Mociar, unde arunca rezervoarele suplimentare de combustibil si apoi isi schimba directia catre aerodromul Mociar unde distrug peste 70 de avioane germane la sol . Avioanele americane isi continua atacul pe aerodromul Lueriu unde se intalnesc cu cele 6 avioane germane decolate de pe aerodromul Budacu , Grupul II german din Flotila 52 de Vanatoare sub comanda cpt. Helmut Lipfert alaturi de cunoscutii lt.Otto Fönnekold si Heinz Krah.
In urma luptelor aeriene , americanii pierd patru avioane si un singur pilot.
Lt Paul Fraser este doborat de Otto Fönnekold si aterizeaza fortat la Peris. La randul lui, Fönnekold este doborat la aterizare de John Cobbey pe aerodromul Ssas-Budak ( Povestea aerodromului Ssas_budak 1944).
Intalnire in lupta fatala: Helmut Lipfert, Hans-Ulrich Rudel, Otto Fönnekold,John Cobbey si Robert Davis
Lt. Frank Tomlinson este doborat de catre Helmut Lipfert, insa reuseste sa paraseasca avionul si sa se salveze cu parasuta, avionul prabusindu-se in zona Lunca Bradului spre Deda.
Inca o victima care a supravietuit atacului este Lt. Roy Carlson, care se prabuseste din cauze tehnice inainte de aterizarea pe aerodromul Madna din Italia.
Lt. Frank Tomlinson si Lt Paul Fraser sunt luati prizonieri de catre germani si eliberati dupa razboi.
ovestea noastra incepe in momentul in care Lt. Robert L. Davis apare in rapoarte neomologate ca ar fi fost doborat de cpt. Helmut Lipfert.
Confuzia in rapoartele germane socate de acest atac neasteptat, care sunt interpretabile. Posibil ca Lt. Robert L. Davis, sa fi fost doborat mai degraba de Heinz Krah, decat de Helmut Lipfert pentru ca victoria nu a fost omologata.
Lt. Davis este ucis pe loc in momentul impactului din padurea Petrilaca , avionul sau explodand. Un martor din satul Petrilaca sustine ca a gasit pilotul ars in copacii padurii, aproape de resturile avionului. Agatata de copaci era si parasuta. Probabil ca a fost aruncat in momentul impactului.
Moartea locotenentului a fost consemnata in registrul starii civile a comunei Petrilaca.
La randul lui, Krah aterizeaza fortat la Frunzeni si moare doua zile mai tarziu in spitalul din Reghin.
Resturi din avion au fost gasite in 2008 de Luca Ioan si in 2015 de cate mine .
De-a lungul timpului au fost si alti cautatori in zona care au recuperat piese importante, dar despre care nu mai stim nimic. Motorul avionului a fost recuperat de catre armata germana, conform martorilor.
Pe resturile recuperate de noi am gasit serii de producator si stante. Am fotografiat fiecare obiect in parte si le-am atasat acestui articol.
Robert Davis P-51 31.08.1944 Petrilaca
Robert Davis a fost ingropat de catre sateni la 10 metri de resturile avionului. In 1946, Davis a fost mutat in cimitirul anglo-american de la Sinaia, iar in 1997 a fost mutat in cimitirul militar american Neupre din Belgia .
Lista cu serii ale bucatilor de avion gasite:
serial: 102-61379 mark: ANA ??
serial: 102 – 53062 SSEM mark: ANA 143
serial: ?372
serial: 104-312?? – ?
serial: 016?15
mark: ANA D87
mark: 40
mark: FMC mark 2: Ana 156
varf cartus 12.7 × 99 mm (50mm US)
serial: 10° – 48342 SSEM mark ANA??
serial: 106-48342-2 doua stante: ANA??
serial: 21011-17
serial: 102 31 11-20
ALUM BUND PAT. PEND. ADEL5 PAT. N° 2215283
serial: 104-31221-6
mark: ANA 95
serial1: AN D64 serial2: E? 31
mark: 22/5 22 47
Resturile avionului Mustang P51 de la Petrilaca:
Detectie si locatie: